Doelgroep bepalen voor je showroom en waarom dit belangrijk is voor een effectieve marketing

Als eigenaar van een bedrijf met een showroom is het essentieel dat je jouw doelgroep goed kent, om deze effectief te bereiken. Richt je jouw marketingactiviteiten niet op een specifieke doelgroep, maar op iedereen dan loop je het risico dat niemand zich echt aangesproken voelt. Hoe bepaal je als showroomeigenaar je doelgroep? En misschien heb je jouw doelgroep al goed in kaart, maar hoe pak je het aan als je een nieuwe doelgroep wilt bereiken? En hoe bereik je die vervolgens daadwerkelijk effectief? In dit artikel helpen KGOM je op weg met hoe je doelgroepen bepaalt, en wat de mogelijkheden zijn om je marketingbudget daarop effectief in te zetten.

Twee praktijkvoorbeelden

Een bedrijf met een meubelshowroom bestaat al zo’n 20 jaar en heeft inmiddels een vrij groot bestand regelmatig terugkerende klanten. De zaken gaan goed, maar de doelgroep vergrijst en het bedrijf wil graag een nieuwe, jongere doelgroep bereiken.

Een ander voorbeeld: een bedrijf met showroom verkoopt keukens voor lage prijzen. Ze denken erover om het assortiment uit te breiden met luxe keukens en willen een nieuwe, meer kapitaalkrachtige doelgroep aanspreken.

Dit zijn maar twee voorbeelden, waarbij je net als in alle andere gevallen het antwoord zoekt op twee vragen:

- Hoe bepaal je zo concreet mogelijk jouw doelgroepen?
- Welke marketinginstrumenten zet je in om ze te bereiken?

Bepaal je segmenten

Om een doelgroep af te bakenen zijn er verschillende methodes en hulpmiddelen. Vaak begint het met segmentering op bestedingsniveau. Op welk segment van de markt richt je jouw marketing? Grofweg heb je de keuze uit het onder-, midden- of bovensegment, maar uiteraard is deze indeling verder te verfijnen. Je kunt het nog concreter maken, door bijvoorbeeld een gemiddeld orderbedrag te berekenen. Wat is een klant kwijt voor een bankstel, badkamer, keuken, et cetera? Het maakt natuurlijk veel uit, ook voor je marketinguitingen, of een klant uit jouw doelgroep €3.000 of €10.000 te besteden heeft.

Buyer persona, een effectief hulpmiddel

Een hulpmiddel om een concreter beeld te krijgen van het segment waarop je je richt – en zo je marketing efficiënt in te zetten – is buyer persona. Een buyer persona is een gedetailleerd en concreet profiel van een klant. Je kruipt als het ware in de huid van een klant en bedenkt hoe deze op jouw marketinguitingen reageert. Het werkt het beste als je dit zo concreet en gedetailleerd mogelijk doet: geef de fictieve persoon een naam, leeftijd, burgerlijke staat, hobby’s, beroep en nog veel meer.

Wat is het nut van buyer persona? Het helpt je doelgroep tot leven te brengen, je brengt meer structuur aan en neemt sneller marketingbeslissingen. Maar de belangrijkste reden is dat het werkt: volgens onderzoek van de gerenommeerde site MarketingSherpa levert het gemiddeld 124% meer rendement op.

Social media inzetten

Heb je eenmaal je doelgroepen scherp, dan kun je jouw marketingbudget veel gerichter, en daardoor effectiever inzetten. Zoals op social media, die zich er uitstekend voor lenen om gericht te werk gaan. Mocht je bedrijf bijvoorbeeld op een hoger segment mikken, dan kan je daar via social media op inspelen, ook lokaal. Opnieuw geldt, hoe meer je van je klanten weet, hoe beter: spelen ze bijvoorbeeld golf, wat is het opleidingsniveau, van welke kunst houden ze en andere interessegebieden. Wat zijn de beroepen, wat is de gezinssamenstelling? Zijn het dinky's (dubbel inkomen, geen kinderen) of hebben ze juist wel kinderen? Of richt jij je juist op de vrijgezellen?

Campagnes op maat

Adverteren op Facebook is tegenwoordig redelijk ingeburgerd en de targeting mogelijkheden lijken soms wel eindeloos. Wat dacht je van een gerichte campagne op mensen met leidinggevende functies boven de 50 in de regio Rotterdam? Of gezinnen met een modaal inkomen en kinderen in de regio Leeuwarden? Het kan allemaal. Maar vergeet daarnaast niet de vele en diverse andere mogelijkheden op social media platforms:

- Instagram: Instagram draait geheel om visuele ervaring en dat sluit natuurlijk perfect aan bij een showroom. Je kunt Instagram inzetten als de online versie van je showroom. Met aantrekkelijke foto’s en video’s, maar ook met andere content, zoals de tekst onder de beelden. Door slim gebruik te maken van hashtags vergroot je het bereik en de interactie.

- Pinterest: dit sociale netwerk in de vorm van virtuele prikborden wordt vaak nog een tikje onderschat, maar biedt juist voor ondernemers met een showroom interessante mogelijkheden. Zelf een Pinterest-bord maken bijvoorbeeld, met aantrekkelijke content en een duidelijk thema dat aansluit op de producten in je showroom. En net als op andere social media kun je op Pinterest ook adverteren, vaak goedkoper dan op Google Ads.

- LinkedIn: bij dit platform denk je al snel aan B2B communicatie en dat is natuurlijk ook grotendeels waar LinkedIn om draait. Toch zie je hier steeds vaker een meer persoonlijke benadering. Klanten die via LinkedIn connectie met je maken, of met je medewerkers. Hoe meer klanten met je verbonden zijn via LinkedIn en hoe beter je ze kent, des te beter kun je ook op dit platform gericht campagnes voeren en zo leads genereren.

Website als virtuele showroom en leadgenerator

Je ziet nog best vaak websites van bedrijven met een showroom die niet optimaal op alle zoekmogelijkheden zijn ingericht. Is een site bijvoorbeeld mobile-friendly? Steeds vaker surfen mensen vanaf een mobiel apparaat, zorg dus dat je site er op alle platformen goed uitziet. Zie jouw website als online-showroom, die bezoekers naar de echte showroom leiden. Daarnaast moet je site simpelweg duidelijk en uitnodigend zijn: bezoekers moeten het gevoel krijgen dat ze echt bij jou moeten zijn.

Er is ook een manier om je website in te zetten die perfect past bij een bedrijf met een showroom: de online 3D-showroom. Niet alleen laat je online zien wat je klanten kunnen verwachten, maar je kunt de online-showroom ook makkelijker uitbreiden dan de echte. Zorg je daarbij voor interactiviteit, bijvoorbeeld met call-to-action buttons en een chatfunctie, dan creëer je voor een grote groep potentiële klanten laagdrempelige contactmogelijkheden.

Gebruik de juiste zoektermen

Welke zoekwoorden gebruiken je potentiële klanten? Het is vaak erg interessant om te investeren in een zoekwoordenonderzoek. Wat tikken jouw potentiële klanten in op Google en andere zoekmachines? Als je dat weet kun je de zoektermen in de teksten op je site verwerken, zodat je hoger in de zoekresultaten van Google komt. Ook kun je met Google AdWords gericht adverteren met de zoekwoorden. Zo kun je ook je online-advertenties beperken tot een straal rondom je bedrijf, als blijkt dat je potentiële klanten zoeken op bijvoorbeeld ‘beste keukenshowroom Almere’ of ‘goedkoopste bankstel IJmuiden’. Door te weten welke zoektermen potentiële klanten gebruiken, trek je meer relevante bezoekers.

Koester je klantenbestand

Een goed CRM-systeem is onmisbaar voor showroomeigenaren. De meeste bedrijven met een showroom krijgen aardig wat klanten over de vloer. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk digitale gegevens van je klanten achterhaald. Met een zo volledig mogelijk klantenbestand kan je vervolgens heel gericht marketingcampagnes draaien. Hoe meer gegevens je van je klanten hebt, hoe gerichter je jouw marketinguitingen kunt sturen.

De missie van KGOM is om ondernemers met showrooms te helpen om meer klanten te krijgen in de showroom. Dit doen we door kansen en mogelijkheden van online marketing maximaal te benutten. Heb je vragen over dit artikel, of wil je graag meer informatie over onze dienstverlening? Neem contact op! Bel naar 085 208 21 00 of vul ons contactfomulier in we nemen binnen één werkdag contact met je op.

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.