Keukenspeciaalzaken zien omzet met 4% stijgen in 2019

Bij woonwinkels gaat 2019 de boeken in als een uitstekend omzetjaar. De omzet steeg met gemiddeld 5,3% ten opzichte van een jaar eerder. Toen werd maar 0,2% groei genoteerd. Meubelverkopers deden dankzij de verthuistrend -investeren in je bestaande behuizing- goede zaken en zagen hun omzet met gemiddeld 8,4% stijgen. Gemengde zaken noteerden 6,7% omzetgroei en slaapspeciaalzaken 5,4%. De omzet van woningtextielzaken steeg met 4,6% en keukenspeciaalzaken zagen hun omzet 4% stijgen.

INretail signaleert de omzetgroei vooral aan de onder- en de bovenkant van de markt met stijgingen van 6,7% en 7,9%. Het middensegment boekte met 2,9% veel minder omzetgroei. “Aanbieders aan de zogenaamde onderkant van de markt bieden een aantrekkelijk en scherp geprijsd assortiment. En aan de bovenkant van de markt vormen de kwaliteitsmerken gecombineerd met veel deskundigheid en een passende sfeer in de winkel ijzersterke punten. Voor de midden-categorie is het een uitdaging om de onderscheidende elementen te vinden die je nodig hebt om extra aantrekkelijk te zijn voor de consument,” aldus branchemanager Wonen bij INretail Bert-Jan van der Stelt.

De verwachting is dat ook in 2020 woonwinkels op omzetgroei kunnen rekenen. De krapte op de woningmarkt heeft maar beperkt invloed op de omzetontwikkeling werd vorig jaar al vastgesteld door INretail. Er wordt meer in het interieur van de bestaande woning geïnvesteerd. Verthuizen is populair,” aldus Van der Stelt. “Van woning veranderen lukt vaak niet en daarom kiezen velen voor een flinke facelift van hun interieur.”

Over INretail

INretail is de brancheorganisatie voor ondernemers in de non-food detailhandel en daarmee de stem van ruim 16.000 winkels. In de non-food branches die INretail vertegenwoordigt, werken rond de 140.000 mensen.

Meer informatie: www.inretail.nl

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.