KGOM: zo vergroot je de online zichtbaarheid van jouw showroom

De online zichtbaarheid van je showroom is erg belangrijk. Jouw showroom moet goed zichtbaar en vindbaar zijn voor potentiële klanten. Als je showroom niet zichtbaar is genereer je ook geen omzet. Hoe zorg je er voor dat de online zichtbaarheid vergroot wordt? In dit artikel leggen we uit hoe je de online zichtbaarheid van een showroom kan vergroten. Lees snel verder!

Wat is online zichtbaarheid?

Online zichtbaarheid is geen doel, maar een middel om jouw omzet te verhogen. Om jouw online zichtbaarheid op de juiste manier te vergroten moet je weten wat je doel is. Online zichtbaarheid is dat jouw showroom zich online laat zien en online vindbaar is voor jouw doelgroep. Het gaat er dus om hoe goed je bedrijf online wordt gezien. Dit is een erg belangrijk onderdeel van online marketing. Als je niet zichtbaar bent, hoe vinden je klanten je dan? Klanten kunnen je niet vinden als je niet online zichtbaar bent. We leven momenteel ook in een tijd waarin online zichtbaarheid niet meer weg te denken is. Klanten zoeken heel erg veel online om zich te oriënteren.

Enkele voorbeelden van online zichtbaarheid:

- Het aantal keer dat Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf is getoond
- Het aantal zoekresultaten in Google
- Het aantal vertoningen van je social media
- Het aantal vertoningen van een artikel dat op je website staat

Doel van online zichtbaarheid

Online zichtbaarheid heeft verschillende doelen. Als je online zichtbaar bent zorgt dat voor:

- Meer klanten
- Grote naamsbekendheid
- Nieuwe aanvragen
- Groei in online verkopen
- Meer verkeer
- Bedrijfsdoelen die bereikt worden
- Omzet die wordt verhoogd
- Merkidentiteit die wordt verstevigd

Online zichtbaarheid zorgt ervoor dat jouw online kanalen vindbaar zijn. Daarmee is de eerste stap het verkrijgen van online verkeer.

Tips om de online zichtbaarheid te vergroten

Er zijn verschillende tips om je online zichtbaarheid te vergroten.

Tip 1: Zorg voor een heldere propositie

Een propositie vertelt waarin jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrenten. De volgende vragen kun je jezelf stellen:

- Wie is je doelgroep?
- Wat is het probleem van je klant, naar welke zoekt oplossing de klant? Zoekt de klant bijvoorbeeld naar een speciale keuken of aangepaste badkamer?
- Waarom moet een klant een product bij jou aanschaffen en niet bij de concurrent? Ben jij goedkoper, lever je betere kwaliteit of heb je snellere levertijden?
- Wat is je USP? Wat maakt jou uniek tenopzichte van de concurrenten?

Als je dit in kaart hebt gebracht kun je verder met je online zichtbaarheid. Je moet natuurlijk precies weten wat je verkoopt, waarmee je de klant helpt en wat je uniek maakt. Zo word je voor de juiste doelgroep zichtbaar. Hier haal je het meeste rendement uit.

Tip 2: Maak je kanalen goed in orde

Dit zijn kanalen waar je invloed op hebt:

- Zorg dat je een gebruiksvriendelijke website hebt:

â—‹ De laadsnelheid dient niet langer dan 3 seconden te zijn, anders haken mensen af

â—‹De content op je website dient uniek te zijn

â—‹ De website moet een heldere navigatie bevatten

â—‹ De website moet veilig zijn

- Vul Google Mijn Bedrijf volledig in. Google Mijn Bedrijf is een makkelijke manier om je online vindbaarheid gratis te optimaliseren. Het Google Mijn Bedrijf profiel wordt getoond in de (lokale) zoekresultaten en Google Maps. Wanneer iemand in de buurt op zoek is naar jouw diensten, dan vergroot je met een ingevuld profiel dat jouw bedrijf gevonden wordt. Je zult het volgende moeten invullen om beter gevonden te worden:

â—‹ Openingstijden

â—‹ Adres

â—‹ Contactgegevens

â—‹ Website

â—‹ Foto’s van de showroom/winkel

- Vul je social media kanalen volledig in:

â—‹ Zorg ervoor dat de informatie op jouw profielen goed en compleet is. Denk hierbij aan je openingstijden, bereikbaarheid, je website etc.

â—‹ Wees actief op social media kanalen waar jouw doelgroep op te vinden is. Als je ouderen als doelgroep hebt hoef je bijvoorbeeld geen Snapchat of TikTok aan te maken.

â—‹ Vermeld je social media kanalen op je website.

Tip 3: Optimaliseer je Google Ads campagnes

Er moeten een aantal dingen geoptimaliseerd worden om een zo hoog mogelijke online zichtbaarheid te genereren.

- Social media advertising is een goede manier om jouw doelgroep bewust te maken van jouw product of dienst. Doordat het organische bereik onvoorspelbaar en vaak relatief laag is, zijn betaalde advertenties een perfecte aanvulling. Met betaalde advertenties kun je ook veel nieuwe mensen bereiken. De effectiviteit van je campagne hangt sterk af van je doelstelling, kanaalkeuze, doelgroep en natuurlijk je boodschap.

- Google Ads campagne opzetten : Google Ads is een van de meest belangrijke platformen om jouw showroom online zichtbaar te maken. Door te adverteren op zoektermen die voor jouw doelgroep relevant zijn, maar ook aansluiten bij hetgeen dat jij aanbiedt, is de kans op succes groter. Zorg er ook voor dat jouw advertenties relevante zijn en overeenkomen met de zoekopdracht en wijs mensen naar een pagina die overeenkomt met de verwachtingen, die zij hebben. De bestemmingspagina moet dus kloppen.

Tip 4: Maak een deel relevante content

Maak en deel relevante content: Goede content op je website is erg belangrijk. Content moeten informeren, enthousiasmeren en activeren. De content dient de klant te prikkelen en de content dient te passen bij jouw showroom. Daarnaast zorgen goede SEO voor een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines. Content zorgt dus voor meer resultaat uit jouw website. Content is niet per definitie tekst; afbeeldingen, infographics, video’s zijn ook een vorm van content. Welke content jij dient te gebruiken hangt af van je doel. Daarbij is het belangrijk dat deze content aansluit bij de behoefte en wensen van jouw doelgroep. Relevante content plaats je op je website, maar deel je ook via je andere kanalen, zoals een nieuwsbrief sturen via de mail.

Hoe vergroot je de online zichtbaarheid via social media?

In deze tijd brengen we steeds meer tijd door op social media. Social media is niet meer weg te denken uit onze wereld. Daarom zijn social media kanalen mooie kanalen om je zichtbaarheid te vergroten. Een aantal punten zijn belangrijk:

- Focus op een paar kanalen: je hoeft niet op alle social media kanalen aanwezig te zijn om je online zichtbaarheid te vergroten. Er zijn tegenwoordig zoveel platformen. Je kunt je beter focussen om een paar kanalen en zorgen dat je daar echt impact op hebt.
- Deel interessante content op de kanalen waar je doelgroep actief is.
- Gebruik ook video-content: mensen maken steeds vaker gebruik van hun mobiel om content te consumeren. Video kan soms makkelijker zijn dan een lange tekst.
- Wees uniek: mensen volgen jou om de manier waarop jij content brengt. Je bent vast niet de enige die content over een bepaald onderwerp deelt. Maar je bent wel uniek, dus blijf uniek en pas je content niet aan naar de content van concurrenten.
- Deel persoonlijke verhalen: klanten vinden het prettig als je persoonlijke verhalen deelt. Ze krijgen dan een beter beeld van je en kunnen zich verbonden voelen. Geef mensen een kijkje achter de schermen of maak ze deelgenoot van jouw plannen en meningen. Social media gaat over het opbouwen van persoonlijke relaties zodat mensen je leren kennen en je aan de gun factor bouwt.

Wat zijn de voordelen van online zichtbaarheid?

Online zichtbaar zijn is erg belangrijk en heeft een aantal voordelen:

- Iedereen is in deze tijd online
- Het is eenvoudiger om relaties op te bouwen met klanten
- Je kunt meer klanten krijgen
- Je kunt makkelijk prijsacties delen met de klanten
- Je kunt online erg groeien
- De klant kan zich eerst online oriënteren en daarna geprikkeld worden om naar je showroom te komen

Hoe blijf je online zichtbaar?

Als je eenmaal zichtbaar, hoe blijf je dan zichtbaar? Er is natuurlijk een verschil tussen zorgen dat je online zichtbaar bent en online zichtbaar blijft. Om zichtbaar te blijven is het van belang om continu bezit te zijn met:

- Het monitoren van de online prestaties
- Het optimaliseren van je content
- Het op de voet volgen van de ontwikkelingen op de markt

Als je dit naleeft blijf je online zichtbaar!

Conclusie

Online zichtbaarheid is dat jouw showroom zich op het internet profileert en online vindbaar is voor je doelgroep. Als je online zichtbaar bent zorgt dat voor:

- Meer klanten
- Grote naamsbekendheid
- Meer aanvragen
- Nieuwe aanvragen
- Groei in online verkopen
- Meer verkeer
- Het draagt bij aan het bereiken van de bedrijfsdoelen

De missie van KGOM is om ondernemers met showrooms te helpen om meer klanten te krijgen in de showroom. Dit doen we door kansen en mogelijkheden van online marketing maximaal te benutten. Heb je vragen over dit artikel, of wil je graag meer informatie over onze dienstverlening? Neem contact op! Bel naar 085 208 21 00 of vul ons contactfomulier in we nemen binnen één werkdag contact met je op.

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.