next125 start samenwerking met de beroemde architect Francis Kéré

Diébédo Francis Kéré, een Burkinees-Duitse architect, is benoemd tot nieuwe Creative Maker bij next125, een premium keuken- en interieurmerk. Volgens Markus Schüller, CEO van Schüller Möbelwerk KG, vertegenwoordigt Kéré de kernwaarden van next125 door zijn betrokkenheid bij keukens, interieurontwerp en architectuur. Deze samenwerking leidt tot vernieuwende thema's en inspiratie, en helpt next125 om zichzelf continu opnieuw uit te vinden zonder haar essentie te verliezen. Het merk is bekend om zijn creatieve campagnebeelden. Met Kéré heeft next125 een nieuw inspirerend thema en een opvallende installatie ontwikkeld, te zien op de Milan Design Week van 15 tot 21 april 2024 in de Superstudios.


De opmaat: gedeelde passies

De keukenbouwer uit Herrieden en de architect en Pritzker Prize-winnaar uit Berlijn hebben een gemeenschappelijke passie voor design en architectuur, voor de kwaliteit van details, voor hout als materiaal, maar ook een fascinatie voor koken. ‘We zijn gefascineerd door het levensverhaal en de persoonlijkheid van Kéré, en natuurlijk door zijn indrukwekkende gebouwen, waarin hout een belangrijke rol speelt,’ aldus Markus Schüller. Ook Kéré voelt meteen een bijzondere band als hij het verzoek van next125 ontvangt. De timmerman en architect gebruikt graag hout in zijn projecten, maar is ook een enorme liefhebber van design. ‘De precisie van de next125-keukens, hun rationele productie en de perfect vormgegeven producten hebben een blijvende indruk op mij gemaakt,’ zegt Kéré terugblikkend.Tijdens het bezoek van Markus Schüller en ontwerper Thomas Pfister aan het architectenbureau van Kéré in Berlijn komt het leidmotief voor het project naar voren: vuur. Als open haard, een archaïsch kampvuur in de open lucht of in de moderne keuken geïntegreerd als kookplaat, verbindt het alle mensen ter wereld. Dit is de perfecte plek om samen met familie en vrienden te koken en te eten. Op deze plek zoeken mensen elkaar op. De fascinatie voor vuur, de liefde voor hout, design en architectuur resulteerde in een fascinerend project en de titel van de samenwerking was geboren: The Fireplace.


The Fireplace: een plek waar mensen elkaar opzoeken

Voor de campagnekeuken van next125 ontwerpt Kéré een Pantheon-achtig paviljoen met een doorsnede van acht meter en een hoogte van zes meter. Bij het materiaal dat hiervoor is gebruikt, is de schors verwijderd, maar verder is het natuurlijk sparrenhout van franki- sche bosbouwbedrijf. Met dit hout vormt Kéré een rond gebouw met twee boogvormige openingen. Aan de binnenkant wordt het daadwerkelijke effect van de stijlelementen van Kéré duidelijk: Het licht schijnt door de ogenschijnlijk willekeurig gearrangeerde bundels hout van de koepel, waardoor er in de ruimte een mystieke sfeer ontstaat. En in het midden, benadrukt door doelgerichte lichtstralen, bevindt zich het keukenblok met het centrale kookgedeelte: The Fireplace. Ook de bezoekers van de instalatie mogen deelnemen aan de ervaring. Daarom heeft Kéré zitbanken langs de binnenmuren van het paviljoen geplaatst, zodat mensen kunnen blijven zitten. Op deze manier creëert hij een buitengewone plek voor een heel bijzondere keuken.

Achtergrond — Diébédo Francis Kéré

De architect Diébédo Francis Kéré werd geboren in Gando in Burkina Faso. Hier volgde hij een timmermansopleiding en hij kwam in 1985 op 20-jarige leeftijd met een beurs van het Carl Duisberg Gesellschaft naar Duitsland. In eerste instantie wilde hij het metselaarsvak leren, maar in plaats daarvan voltooide hij zijn timmermansopleiding, volgde een avondschool en ging uiteindelijk architectuur studeren aan de Technische Universiteit van Berlijn. Toen hij nog studeerde, ontving hij de prestigieuze Aga Khan Award voor het ontwerp van een basis- school in zijn geboortedorp Gando. In 2004 richtte hij Kéré Architecture op. In 2017 bouwde Kéré het prestigieuze zomerpaviljoen van de Serpentine Gallery in Londen. In 2022 ontving Kéré de Pritzker Prize: de meest prestigieuze prijs voor architecten. Francis Kéré combineert traditie, gemeenschapszin, innovatie en duurzaamheid – waarden en aspecten die ook kenmerkend zijn voor Schüller en die deze samenwerking daarom zo vanzelfsprekend en natuurlijk maken.

De première van het nieuwe campagnemotief van next125, samengesteld door Francis Kéré, vindt op 11 april 2024 plaats door middel van een persbericht. ‘The Fireplace’ is van 15 tot 21 april 2024 te zien tijdens de Milan Design Week in de Daylight Hall van de Superstudios, Via Tortona 27, Milaan.

Kijk voor meer informatie op de website van next125.

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.