Positieve impact van de coronacrisis op de keukenbranche

De coronacrisis heeft voor de keukenbranche positief uitgepakt. Online zoekgedrag van de consument naar keukens en keukenonderdelen is sinds het uitbreken van de pandamie enorm toegenomen. Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan keukens blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 2 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar keukens.

En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2017 nog “slechts” 1,6 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 3 miljoen keer gezocht naar keukens. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd bijna verdubbeld.

Een ander gevolg van de corona crisis is dat de consument de energietransitie naar de achtergrond heeft geschoven; het zoekaandeel van gas-apparatuur wint terrein ten opzichte van elektrische keukenapparaten. Er werd ruim 55.000 keer per maand gezocht op zoekopdrachten met de term “gas” er in. De term “elektrisch” werd gemiddeld ruim 36.000 keer per maand gebruikt in de zoekopdrachten. Over de jaren 2017 t/m 2020 komt daarmee het aandeel van gas op ruim 60% uit tegenover een aandeel van 39,6% voor elektrisch. Deze aandelen zeggen weinig over de marktaandelen in de praktijk. Wel is het interessant om te kijken of er verschuivingen plaatsvinden in het zoekvolume, die dan op een trend duiden.

Lees hier het hele rapport van Marktdata.nl.

Bron: Keukenbranche Trendmonitor 2021

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.