De trend \'verthuizen\' zorgt voor omzetgroei in de keukenbranche

Uit de omzetmonitor van INretail blijkt dat de coronacrisis de 'verthuizen' trend een flinke boost heeft gegeven, met als resultaat een ongekend hoge omzetstijging in de keukenbranche in het tweede kwartaal van 2020.

In het begin van de coronacrisis was het devies: thuisblijven en thuiswerken. Vanaf dat moment maakten we van ons ‘thuis’ een comfortabele en veilige omgeving waar gewerkt en geleefd wordt. Er is op een andere manier geld uitgegeven want: events, concerten en (sport)bijeenkomsten werden gecanceld, vakantieplannen zijn ingeperkt of uitgesteld en uitgaan is op anderhalve meter niet meer hetzelfde. Dit maakt dat ‘verthuizen’, de trend om te investeren in ons (t)huis, door de coronacrisis nog verder is versterkt en is een verklaring voor de omzetstijging.

Waar we in maart, vanwege de intelligente lockdown, de omzet flink zagen dalen (-10,3%), laat juni de zon weer schijnen voor woonretailers: gemiddeld +27% omzet. “Thuis wordt, juist nu, steeds belangrijker en dat zien we terug in de cijfers”, aldus Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen van INretail.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren voor de vijfde maand op rij met dubbele cijfers. De detailhandel heeft in juni 9,8 procent meer omgezet dan in juni 2019, meldt het CBS. Dat is de grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verkoopvolume lag 7,2 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 45 procent meer omgezet.

 

Bronnen:

INretail
CBS

 

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.