Verkoopresultaten detailhandel lager in het vierde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2022 is de omzet in de detailhandel met 7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, voornamelijk vanwege hogere prijzen. Het volume van de verkoop daalde echter met 3 procent, wat betekent dat er minder verkocht is dan in dezelfde kwartalen van het voorgaande jaar. Dit is al het derde kwartaal op rij waarin deze trend zichtbaar is. De nieuwe kwartaalcijfers van het CBS laten deze ontwikkeling in de detailhandel zien. Hoewel de omzet toeneemt, lijkt de verkoop te dalen vanwege de hogere prijzen.

De detailhandelsomzet was niet alleen in het vierde, maar ook in de eerste drie kwartalen van 2022 hoger dan een jaar eerder. Vanaf het tweede kwartaal werd er minder verkocht vergeleken met een jaar eerder. De omzetstijging kwam vanaf dat kwartaal door hogere prijzen.

Meer omzet non-foodsector

In de non-foodsector nam de omzet met 9 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Dit kwam vooral door hogere prijzen. Het volume van de verkopen in de non-foodsector bleef vrijwel gelijk. In de foodsector nam de omzet met 7 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, maar het volume van de verkopen daalde met 5 procent. Vooral supermarkten behaalden een hogere omzet. Ook speciaalzaken, zoals slagerijen en kaaswinkels, behaalden meer omzet. Het volume daalde met 9 procent.

Verkopen kleding- en schoenenwinkels nemen toe

In de non-foodsector daalde het volume, ondanks een omzetstijging. Dit was het sterkst bij meubelzaken. Ook drogisterijen en doe-het-zelfwinkels kampten met een dalend volume, terwijl de omzet steeg. Niet bij alle branches daalde het volume van de verkopen. Bij onder meer kleding- en schoenenwinkels nam zowel de omzet als het volume van de verkopen toe.

Afname online omzet

In het vierde kwartaal van 2022 nam de online omzet van detailhandelaren af met 1 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Winkels die zowel online als in fysieke winkels verkopen (multi-channelers) zetten vrijwel evenveel om. Bij winkels die alleen online verkopen was de omzet bijna 2 procent lager. Voor het eerst sinds de meting in 2014, kromp de online omzet van detailhandelaren in 2022. Het omzetniveau lag nog wel fors hoger dan in de perioden voor de coronacrisis.

Bijna verdubbeling aantal faillissementen

In het vierde kwartaal van 2022 werden in de detailhandel 64 faillissementen uitgesproken. Dit is net geen verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Toen werden er 34 faillissementen uitgesproken. In meer dan de helft van de faillissementen ging het om een voedingsmiddelenwinkel of een webwinkel.

Detaillisten pessimistisch over economisch klimaat

In de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) worden ondernemers elk kwartaal gevraagd naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd en de verwachtingen voor de komende maanden. Begin 2023 oordeelden detailhandelaren voor het vierde kwartaal op rij negatief over het economisch klimaat. 8 procent van de ondernemers in de detailhandel zag het economisch klimaat de afgelopen drie maanden verbeteren. 33 procent van de detailhandelaren ervoer een verslechterd economisch klimaat. Ook voor de komende drie maanden zijn detaillisten pessimistisch; een kwart van de detailhandelaren verwacht een verslechtering van het economisch klimaat.

Bron: CBS

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.